دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - 18 December 2017
Home / خبر / تجدد ایرانی: کوششی در پدیدارشناسی مسأله های جامعه و علم

تجدد ایرانی: کوششی در پدیدارشناسی مسأله های جامعه و علم

کتاب «تجدد ایرانی: کوششی در پدیدارشناسی مسأله های جامعه و علم» منتشر شد.

 

 

کتاب تجدد ایرانی، تألیف دکتر رحیم محمدی از سوی انتشارات  تمدن علمی، در خرداد ۱۳۹۴ روانه بازار کتاب شد. کتاب تجدد ایرانی  مجموعه ای از مساله ها و پرسش های جامعه ایرانی است و گامی در پدیدارشناسی اجتماعی و توضیح مساله های جامعه و علوم اجتماعیاست.  به عبارت دیگر شرحی از مساله های آگاهی متعارف وآگاهی علمی است. به همین دلیل وجه تسمیه  نام فرعی کتاب به نام « کوششی در پدیدارشناسی مساله های جامعه و علم » می باشد.

کتاب مجموعا در ده فصل تنظیم شده است که از یک طرف شامل توضیح و تبیین مسأله‌های جامعه ایرانی است که در «بخش اول» به انجام رسیده است  که شامل شش فصل کتاب می شود و از طرف دیگر شامل توضیح و تبیین مسأله‌های علوم اجتماعی در جامعه ایرانی است که در «بخش دوم»  در چهار فصل توضیح داده شده است.

مولف دراین کتاب به مباحثی چون جامعه و مساله های جامعه، پدیدار شناسی جامعه ایرانی، تجدد ایرانی، منطق حرکت و نظم جامعه ، کلان شهری و دینورزی، علوم اجتماعی و مساله های علوم اجتماعی، امکان تحول علوم اجتماعی، بومی سازی علوم اجتماعی و شهرشناسی و … پرداخته است.

قسمتی هایی از مقدمه کتاب: اکنونِ جامعه ایرانی اکنون مهمی است و ترکیبی متنوع و انباشتی سراسری از آگاهی و مناسبات و منازعات و تردیدها و بحرانها و پیشرفتها است و ایرانیان امروزی هر لحظه در کار برساختن و ویران کردن جهان و جامعه خویش‌اند.  کار جامعه‌شناسی آن است که در اعماق این برساختن‌ها و ویران کردنها و در پس این مسأله‌های گوناگون و پراکنده «منطق امر اجتماعی» را کشف کند و توضیح دهد و از چیزی ابایی نداشته باشد تا از این طریق به ایده‌ها و پاسخ‌هایی دست یابد و شاید به مهار مسأله‌ها و بحرانها مدد رساند و به استقرار و تسهیل زیست اجتماعی امروزی که نوع ویژه‌ای از زندگی شهری است، کمک نماید.

مولف هدف خود را چنین مطرح  می کند: هدف این کتاب ارائه تصویری از برخی «مسأله‌های اصلی» جامعه و علوم اجتماعی در موقعیت کنونی است. مسأله‌های جامعه کشف کردنی و یافتنی هستند و به سادگی خود را آشکار نمی‌کنند، بلکه غالباً میل به پوشاندن خود دارند و بدتر اینکه معمولاً مسأله‌های قلابی و توهمی و غیراصیل خود را به جای مسأله‌های اصیل جا می‌زنند. از اینرو بدون علوم اجتماعی امکان کشف و شناخت مسأله‌های عصری جامعه وجود ندارد. علوم اجتماعی دستگاه منظمی از شناخت و کشف است که کشف و توضیح مسأله‌های جامعه را ممکن می‌کنند. اگر چه ممکن است علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی هم دچار خطا شوند، با وجود این، علم می‌تواند خود را درمان کند. علم خود سنجشگر و خود انتقاد است و به کشف و حل مسأله‌های خود اهمیتی بیشتر می‌دهد. از این جهت مسأله‌های علم را نمی‌توان با سیاست و ایدئولوژی کشف و حل کرد، سیاست و ایدئولوژی و رسانه به ذکر مناقب و افتخارات و ارائه آمار توجه بیشتری دارند. پس باید با علم و روش علمی به کشف و توضیح مسأله‌های سیاست و جامعه و فرهنگ و زبان و اقتصاد و توسعه همت کرد. به عبارت دقیق‌تر جامعه و زبان و توسعه در علوم اجتماعی و جامعه شناسی به موضوع تفکر تبدیل می‌گردد و مسأله‌های آنها «پرابلماتیزه» می‌شود. در واقع تاریخ حقیقی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی زمانی در یک جامعه آغاز می‌شود که بتواند مسأله‌های اجتماعی را برابلماتیزه کند. تفکر جامعه‌شناختی در یک جامعه با ترجمه کتب و آموزش رشته جامعه‌شناسی آغاز نمی‌شود، بلکه با پرابلماتیزه کردن مسأله‌های جامعه آغاز می‌شود. پس اگر در مقابل علومی که وضعیت جامعه و مسأله‌های جامعه را می‌اندیشند و مطالعه می‌کنند، ایستادگی شود، مسلماً جامعه و اجزاء جهان اجتماعی به مشکلات و مسائل خود وقوف پیدا نمی‌کنند و ای بسا این عدم وقوف به عدم بازتولید جامعه نیز منجر گردد. با علوم اجتماعی است که انسان و اهل جامعه در عصری که می‌زیند، به حال خود آگاه می‌شوند و مسأله‌های خود را می‌شناسند و به راه حل‌ها و پاسخ‌ها می‌اندیشند.

گفتنی است چاپ اول این کتاب با قیمت ۲۵۵۰۰  تومان از سوی انتشاررات تمدن علمی منتشر شده است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ستاره دار ضروری است *

*